Wednesday, July 18, 2012

Rayyan Aiman 10 Months

Dear diary,

Kalau dulu masa Rayyan 9 bulan, bukan main banyak lagi aku menempek pics and perkembangan Rayyan. Bila dah masuk 10 bulan ni, aktiviti snap pic Rayyan kurang sikit. hehe! Syukur alhamdulillah, sejak Rayyan lepas kena flu awal bulan haritu.. dia semakin sehat dan sehat. Alhamdulillah. Badan pun dah ok, minum susu pun kuat, makan pun bertambah dan syukur alhamdulillah dia tersangatlah ceria. Bulan ni, bulan dia tak berhenti-henti sebut / panggil abah. Perkataan abah tu sentiasa kat mulut beliau. Haish! Tengok orang panggil abah, tengok bola panggil abah, nak makan panggil abah dan yang bestnya bila aku tanya "Ayen.. sape bagi susu kat ayen?" Terus dia sebut abah! Ok! fine! Sentap mama! huhu!

Seriesly, setiap hari dia sentiasa menghiburkan hati. Bahagia terasa bila setiap kali tengok wajah kesayangan bangun dari tidur sambil tersenyum, merengek malu-malu nak mintak susu, sondol kepala kat badan aku bila dia dah betul-betul mengantuk tapi masih nak main, telatah bila nak mandikan, pakaikan baju.. dan segalanya. Walaupun setiap hari menatap wajah kesayangan, tapi perasaan rindu tu sentiasa ada even Rayyan cuma tidur setengah jam. Oh! rindu nak gomoi dengan anak bujang. Buat pengganti bila husband takde. hehe!

Part yang paling best adalah Rayyan dah taknak makan makanan yang lembik-lembik. Aku dah tak payah nak buatkan dia puree blend lagi. huhu! Perkara ni aku spot masa dia kurang sehat awal bulan haritu. Rayyan memang takde selera nak makan apa yang aku masak. Kalau makan pun mesti akan muntah balik. Time tu memanglah risau. Tapi sekarang selera beliau berkobar-kobar. Pantang nampak orang makan, mesti dia nak mengendeng. huhu!

Salah satu hidangan kegemaran Rayyan Aiman

Bila rujuk pada babycenter, banyak sebenarnya perkembangan Rayyan yang menepati perkembangan bayi-bayi lain. Bila baca semua artikel tu, terus tersenyum. Ooo patutla.. ooo patutla, Normal la Rayyan buat macam tu blablabla dan sebaginya. huhu! Semoga Rayyan membesar dengan sehat seperti orang lain. Amin!

Oklah kali ni taknak review banyak-banyak. Cukup sekadar sharing info fari babycenter tentang perkembangan bayi usia 10 bulan.

Sharing is Caring!

Melakukan pergerakan yang lebih banyak 

Ketika bayi berusia 10 bulan, dia selalunya boleh merangkak dengan baik menggunakan tangan dan lututnya, dengan anggota-anggotanya lurus dan tubuhnya selari dengan lantai. Banyak juga bayi yang cuba merangkak sebelum usia 10 bulan tetapi hanya dapat melakukannya dengan baik pada usia ini. Pada usia ini juga, bayi anda boleh duduk dengan yakin dan mungkin boleh berjalan sambil memegang perabot, dan mungkin juga dapat melepaskan pegangannya seketika dan berdiri tanpa sokongan. Apabila bayi sudah dapat berdiri dengan mengimbangkan badannya, sambil menggunakan objek lain untuk mengekalkan posisi, dia juga akan mencari cara-cara untuk naik ke atas perabot dan juga merangkak naik tangga. Semasa berada dalam posisi berjalan dia akan mengambil langkah dan akan cuba mencapai alat mainan dari posisi berdiri. Langkah-langkah pertama yang menakjubkan ini sebelum dia mencapai perkembangan penuh – yang akan memberi anda senaman yang cukup! – akan tiba tidak lama lagi. 

Memegang dengan jari-jemarinya

Jari-jemari bayi anda menjadi semakin lincah. Dia boleh mengangkat objek kecil menggunakan ibu jari dan jarinya dengan tidak perlu mengampukan pergelangan tangannya di atas permukaan yang keras. Dia berminat dengan barang-barang kecil dan akan menjilat-merasanya; ini adalah okey selagi barang itu boleh dimakan dan tidak terlalu kecil sehingga menyebabkan bayi anda tercekik. 

Personaliti yang berkembang 

Personaliti bayi anda sedang berkembang dengan cepat sekarang. Dia akan mula menjadi sangat sosial, memberikan senyuman besar kepada semua orang atau sebaliknya menjadi lebih penyegan dan menyembunyikan mukanya apabila berjumpa dengan orang yang tidak dikenali. Dia akan mengulangi bunyi, memberikan tanda isyarat tertentu untuk mendapatkan perhatian anda dan mungkin akan melambai-lambai selamat jalan apabila melihat anda menuju ke pintu. Dia juga boleh berfikir dengan sendiri, dan anda akan menyedari ini apabila dia membantah jika diletakkannya dalam kerusi bayi dalam kereta atau dalam kereta tolaknya. 

Menangani ketakutan bayi anda

Ada masa-masanya bayi anda akan takut dengan perkara-perkara yang dia tidak faham atau perkara biasa yang sebelum ini tidak menganggunya, seperti bunyi loceng atau telefon. Apabila ini berlaku, perkara yang paling penting yang dilakukan oleh seorang ibu atau bapa ialah bagi menenangkan bayi anda serta meyakinkan dia yang anda ada di situ dan tiada apa-apa yang akan berlaku kepadanya. 

Bercakap dengan bayi anda yang ‘bermulut murai’ 

Bayi anda sudah mula memahami banyak perkataan dan frasa yang mudah, jadi adalah amat penting untuk anda terus bercakap dengannya. Berikan bayi anda asas kukuh dalam menggunakan struktur ayat yang baik dengan mengulangi sebutannya dahulu, kemudian menyatakan perkara yang sama tetapi menggunakan bahasa yang betul. Sebagai contoh, jika dia meminta "baubau," ulangilah, dengan cara lembut, sebutan yang betul dengan menanyakan, "Adakah kamu mahu minuman?" Pada peringkat ini, perkara paling baik ialah untuk mengelakkan penggunaan percakapan bayi – yang sememangnya menarik, tetapi ingatlah bahawa adalah lebih baik untuk perkembangan bayi anda jika dia mendengar sebutan yang betul. Walaupun kadang-kala anda akan berasa pelik untuk berbual dengan bayi anda, ini sebenarnya adalah cara terbaik untuk menggalakkan kemahiran bahasanya. Apabila dia mengeluarkan ayat secara meraban, jawablah "Oh, ya ke? Pandainya." Sudah tentu dia akan respon dengan gembira dan meneruskan percakapannya. Lambat laun, anda akan dapat mengenali beberapa perkataan atau tanda isyarat yang boleh difahami, di samping lain bentuk komunikasi seperti menunjuk atau berdengus dengan cara tertentu. Memberikan bayi anda deskripsi terperinci mengenai apa yang sedang anda lakukan juga merupakan satu amalan yang baik, seperti menceritakan aksi anda sedang menghiris bawang untuk masakan atau melipat kain. Sambil anda meletakkan bayi anda ke dalam kereta tolaknya, katalah, "Sekarang, mak nak letakkan kamu ke dalam kereta tolak biru. Sekarang, ibu akan mengancingkan kamu dan membuatkan kamu selesa. Okey dah, jom kita ke taman." Anda juga boleh menyanyikan lagu kanak-kanak dengan melakonkan aksi sesuai (sebagai contoh, melambai untuk "selamat tinggal") supaya dia belajar mengenali kata-kata dan frasa-frasa asas. Bayi akan mula memahami konsep hubung kait. Apabila ini berlaku, dia akan turut menepuk tangannya apabila anda menepuk tangan atau dia mula mengatakan "mama" apabila memandang anda dan "dada" apabila ayahnya masuk ke bilik (walaupun pada mulanya, dia akan menggunakan nama-nama ini secara sembarangan).


Sumber: Babycenter

No comments:

Post a Comment